dinsdag 14 december 2010

NOX

Dat betekent "nacht". Van een baby met de naam Nox mag je misschien ook niet verwachten dat hij door zal slapen 's nachts.

Ik lig heerlijk in mijn bed. Een of andere vage droom wordt langzaam verstoord door "Aaa" geluiden uit de kamer hiernaast. Ik heb baby-dienst vannacht. Oftewel: ik ben de sjaak! Jorg en ik hebben de afspraak dat degene die de volgende dag moet werken, géén baby-dienst heeft. Het geluid stopt weer en ik draai me om, terwijl ik me bedenk dat ik hem rond 02.00 uur al een speentje in zijn mond had gestopt. Het is lekker warm in bed en mijn droom komt weer in mijn geest omhoog, als het "Aaa" terugkeert en dit keer iets dramatischer. Ik kijk op mijn telefoon, zie dat het 5.30 uur is en besluit de lieve jongen maar een flesje te gaan geven.

Mijn voeten zwaai ik uit bed en ik doe snel mijn slofjes aan. Sinds het wat kouder is, slaap ik in vol ornaat, met pyjama broek en een shirtje of hempje. Snel mijn badjas eroverheen en ik strompel naar de badkamer. Daar staat een flesje, een thermoskan en een portiebakje klaar. Zo hoeven we niet midden in de nacht naar beneden om water op te warmen en de schepjes te tellen. Ik doe het kleine lampje aan en popeye kijkt me aan in de spiegel. Mijn ogen willen niet open. Ik weet bijna precies hoeveel warm water uit de thermoskan er moet komen, om het verder aan te vullen met koud water uit de kraan. Ff checken met mijn bovenlip: goeie temperatuur, dus snel poedertje erbij en schudden!

Op naar de Nox! De deurklink kraakt en de baby jammert een beetje. Het kleine lampje doe ik aan. Ik vis hem snel uit zijn bedje, ga lekker op de rode stoel zitten, doe een dekentje over hem heen en bij het zien van zijn fles doet hij zijn mondje al open. Terwijl Nox drinkt, met zijn ogen dicht, doe ik hem na. Behalve het drinken dan. Af en toe kijk ik heel even onder mijn wimpers door. De wereld is verder helemaal stil. De vogeltjes die 's zomers nog mij vergezelden, slapen ook nog. Het slurpje dat aangeeft dat de fles leeg is, haalt mij uit mijn semi-slaap. Ik haal het flesje uit Nox zijn mond. Hij blijft een poosje als een visje met zijn mondje open en dicht gaan. Er borrelt een belletje omhoog en hij schrikt van zichzelf. Ik lach zachtjes. Wat is het toch een schatje. Even rechtop houden. Aan zijn ademhaling hoor ik dat hij alweer slaapt. Hij wel! Een dikke boer. Goedzo. En weer terug in zijn bedje. Strakstrak in zijn bakerzakzak, tukt hij weer verder. Krakende deur weer dicht.

Ik leg mijn fleece-badjas over de rand van het ijzeren bed. In het donker zijn het heuse bliksemschichten van statische ontlading. Ik kruip snel mijn bed weer in. Het is nog warm. Jorg merkt dat ik terugkom en aait me even over mijn hoofd. De droom komt weer terug. In feite was het niet eens echt een droom, meer een abstracte situatie of een gevoel. Hoe dan ook wonderlijk dat dit zo werkt. En dan gaat om 7 uur de wekker.

Twee uurtjes later ziet het er zo uit op de dijk:

1 opmerking:

  1. Wat een schattige situatieschets. Ik zie je al met verfomfraaid haar naar Nox'kamer schuifelen, met maar een van je twee ogen voorzichtig open, haha!

    En wat een prachtige foto van op de dijk zeg!

    BeantwoordenVerwijderen