woensdag 6 april 2011

Paulo Coelho April

Het is al een poosje april. Internet doet het ook een poosje al niet. Vandaar dat de wijsheid iets vertraging heeft opgelopen. Hij is daarom niet minder waar!

Er bestaan nog steeds momenten waarop risico gelopen moet worden, rare stappen gezet moeten worden.


In alles wat er in mijn leven is gebeurd, ben ik mij daar erg bewust van. Maar is het niet zo dat ook in het 'veilige' dagelijkse leven dit heel erg waar is?

Hoe veilig waan je je? Hoeveel zekerheid heb je? Kun je mensen om je heen daadwerkelijk vertrouwen? Op micro-, meso- en macroniveau? Je familie, je vrienden? De maatschappij? De wereld? Denk aan Japan!

Dit is niet geheel wat Paulo Coelho bedoelde met deze wijsheid. Ik leg bij deze de link van het gevoel van risico lopen, rare stappen nemen naar vanzelfsprekendheid van het geringe risico dat we denken te lopen.

Echt sporadisch, één keer in de ongeveer 3 jaar, heb ik een nachtmerrie waar ik niet uitkom. De laatste ging over oorlog. Het was ineens oorlog. Vliegtuigen met bommen, soldaten op straat die de huizen binnendringen en dan het besef dat je dan heel kwetsbaar bent.

Zo'n vaart loopt het niet. En de strepen in de lucht zijn echt geen manier om ons te vergiftigen. Theorieën over complotten vind ik lachwekkend. Van het risico dat er echt heel veel mis kan gaan, ben ik overtuigd. Daarom zet ik weleens rare stappen.
Verleiding is als een distel. Mooi om te aanschouwen, maar bij aanraking heel pijnlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten