zondag 27 februari 2011

All we are saying, is give up your life! Yeah Right!!!

Vanavond heb ik met grote verbazing en geschoktheid gekeken naar de uitzending van Undercover in Nederland. Ik hou meestal niet van sbs6 programma's vanwege de sensatie die daar meestal te vinden is. Ik wist van tevoren dat dit op tv zou komen, want de programmamaker was bij de Coen en Sander show! Dus ik keek!


Ik wist wel dat er sektes zijn. En ik weet ook dat dit heftig is, dat je er makkelijk instinkt en dat het heel moeilijk is om er weer uit te komen. Hersenspoelen. Heet dat. En dat nam ik als een gegeven aan. Nu ik heb gezien HOE dat gebeurt, ben ik geschokt. Deze mensen worden zo systematisch ontdaan van alles wat ze zijn. Eigen wil, eigen identiteit, sociale contacten, weerstanden, alles wordt afgebroken op zo'n vieze manier. Slaapgebrek, lichte hyperventilatie, isolement van de buitenwereld, alles waardoor deze arme mensen ontvankelijk worden voor idiote ideeën en de groepsdruk heel groot wordt. Dat is tijdens zo'n seminar. En daarna wordt je praktisch gestalkt door een 'buddy', met de vraag om mee te doen aan meditaties e.d. Als je er ver genoeg in zit, moet je je kleren inleveren, maandelijks geld gaan betalen en voor nog bijzonderder seminars naar de vs vertrekken. 


Op de site staat de grootste leidster bovenaan in een lijstje van o.a. Gandhi, Khalil Gibran en de Dalai Lama. Grootheidswaanzin!!!


De 'volgelingen' of nieuwkomers zijn vaak toch wel mensen die een bepaald trauma achter de rug hebben of in elk geval kwetsbaar zijn. Dat neemt niet weg dat het iedereen zou kunnen overkomen. 


Een gewaarschuwd mens telt voor twee! Ik doe nergens aan mee, ga mijn eigen weg en wie daar problemen mee heeft, moet mijn blog: Inzicht Februari maar eens lezen. Zo!

1 opmerking:

  1. Ik heb de aflevering gisteren niet gezien, maar wel wat voorstukjes bij Pauw en Witteman (geloof ik). Heftig hè? Goed dat dit in de openbaarheid komt.

    BeantwoordenVerwijderen